Thursday, August 4, 2016

BLACK SCREEN WINDOWS 10 (DELL)





Alhamdulillah syukur kehadrat ilahi  selawat dan salam ke atas junjungan besar kekasih kita semua Muhammad 

Terima kasih kepada semua pengunjung blog ini kerana masih setia walaupun dah 'bersarang-sarang' hehehe... Alhamdulillah aku sungguh gembira sangat hari nie..alhamdulillah....kenapa aku rasa gembira kerana...'kalau rasa gembira tepuk tangan 2x ekekeke (lirik lagu masa bebudak dulu)


Baiklah back to topic....pernah korang alami masalah di atas? Masalah aku timbul masa tengah dengo taklimat 1GOVUC di PPD Kluang tempoh hari. Masalah bermula bila aku lepas install dongle YES pada laptop Windows 10 aku. Tak tawu pulak dongle Yes tu tak compatible dengan Win 10 nie. Lepas install aku restart lepas tu terus keluar black screen macam gambo kat atas. Yang peliknya cursor boleh 'jalan' lak tu..aku pening sekejap....

Dalam diam-diam ader gak member-member yg perasan masalah aku memandangkan aku duduk depan. Ada cadangan aku masuk guna 'save mode'..maka bila balik umah..aku pun try..sebelum tu kena masuk bios ..tukar dari 'UEFI' kepada 'LEGACY'... supaya bila aku tekan F8 boleh masuk 'save mode' tapi hamehhhh..memandangkan aku guna DELL maka keluar lah perkatan2 yang bukan2 bagai....'this system is protected by patent blaaa....blaaaa..blaaaa'


Ada gak yg suruh guna Win 10 Cd...guna cd recovery .....format balik PC dan macam-macam lagi...memang tak dinafikan jenama DELL nie antara jenama yang mmg susah sikit nk 'tweak'..penah dulu masa nk format desktop dell aku (guna MATA SEBELAH punya CD(terima kasi TOK NABE).. nk beli ori tk mampu hehehe) boleh lak dia 'detect' serial cd tak sama...hampeh tul...tapi ujung2 dapat gak ler 'format' tu pun setelah 'berhempas pulas' hehehe


Ok...ok...berbalik pada cite kat atas...masa tengah pening2 lepas macam2 cara aku guna...aku pun tekan ler CTRL+ALT+DEL...perghhhh tetiba jer kluo 'TASK MANAGER' ...tadaaaaa (pinjam kata2 LOKI adik THOR) hahahaha....ok seterusnya ikut step kat bawah :)


lepas tu


lepas tu tekan butang 'power' macam kat bawah.....pastu pilih butang RESTART...untuk perhatian yg nie penting... SEBELUM TEKAN RESTART TEKAN DULU 'SHIFT' dan JANGAN LEPAS.. YANG ADA KAT KEYBOARD tu..TEKAN JER SAMPAI DIA KELUAR 'CHOOSE OPTION' MACAM KAT BAWAH.


pastu tu...pillih TROUBLESHOOT


pastu pilih ADVANCED OPTION pastu pilih SYSTEM RESTORE


lepas tu aku pilih ler tarikh sebemul aku install program dongle YES tu....selesai...Alhamdulillah....kepada rakan2 ict...Razak PKG, Zuri (tok nabe) Selamat Ldg Mutiara, Saiful Syed Zain...thanks guys...akhir kalam sebelum aku mengundur diri cuba jawab soklan KBAT nie..napa tak masuk choose an option bila tekan SHIFT sewaktu boot awal(masa mula2 nak on pc/laptop) berbanding kita restart pc..sedangkan pc/lappy tu 'mati' gak ekekeke...cuba cite..cuba cite :)

1 comments:

Anonymous August 8, 2016 at 8:39 PM  

terima kasih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template 'External' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP