Wednesday, December 2, 2015

CAMERA SHUTTER COUNT

Assalammualaikum W.B.T kepada semua pengunjung blog ini. Serta selawat dan salam ke atas junjungan besar kekasih kita semua Muhammad 

Baiklah coti-coti Malaysia nie kalu tak pergi mana-mana bawak anak-anak jalan memang perabis 'kepala agong' kat kedai-kedai 'online' jer ekkk. :) memang masalah hehehehehe. Kepada sesiapa yang baru nak berkenalan dengan DSLR... kamera nie ader dua jenis yang pertama Full Frame dan yang kedua jenis Crop...yang jenis pertama tu harganya agak mahal berbanding yang kedua. Kalu baru-baru nak berjinak-jinak aku cadangkan amik yang ke dua ler ekekeke. 

Sementara jenama pulak...pada aku 2 jer jadi pilihan hati Nikon atau Canon... yang lain2 tu ikut suka hati korang ler sebab jenama yang aku cadangkan tu senang nk tanya pada mereka2 yang pakar (otai2 berbisa memang guna jenama nie ). 


Ok hari nie nak sembang pasal shutter count..iaitu dah berapa banyak kamera korang guna tu utk tangkap gambo. Pekara nie amat penting bila beli kamera 2nd hand tau nak jual kamera kita sbb pembeli akan tanya dan kita pong x kena tipu :)

Ader beberapa program yang boleh guna untuk 'detect' shutter kamera kita sebenarnya contoh Adobe Photoshop, exiftool dan lain-lain tetapi memandangkan program2 nie kena install dan agak 'berharga' arge nya maka aku cadangkan ader yang lagi mudah. Iaitu pergi kat -->   SINI   <-- nbsp="" p="">

Caranya hanyalah upload satu gambar yang terakhir korang snap kat laman web tu dan settel masalah...Selamat mencuba ;)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template 'External' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP